CDS

Collect Delivery Service


Claims

Financiële compensatie

Ondanks alle goede zorgen waarmee de medewerkers van CDS met uw pakket omgaan, kan het voorkomen dat deze beschadigd aankomt of niet traceerbaar is. In dat geval kunt u een claim indienen.

Schade claimen

Naar gelang de uitkomst van het onderzoek stuurt onze Customer Service Agent uw klacht door aan onze Backoffice. Deze afdeling beoordeelt vervolgens aan de hand van het uitgevoerde onderzoek of de claim terecht is.

Vaststellen schadebedrag

Om tot een definitieve vaststelling van de schade en het schadebedrag te komen, vraagt onze Backoffice - in de meeste gevallen - de volgende gegevens bij u op:
  • Factuur of aansprakelijkheidsstelling gericht aan CDS, voorzien van schadebedrag
  • Factuur aan de ontvanger
  • Verzendlijst of -label
  • Een verklaring dat het pakket niet elders is verzekerd

Eventueel kunnen aanvullende gegevens, zoals bijvoorbeeld het gewicht, worden opgevraagd.

Beschadigde pakketten

Betreft uw klacht specifiek een beschadiging van het verzonden pakket, dan hebben wij naast bovenstaande informatie ook enkele foto's nodig. Hiermee krijgen wij een beeld van de aard en omvang van de beschadiging. Voegt u daarom ook de volgende vijf foto's toe aan uw e-mail bericht:
  • Een foto van de gehele omvang / buitenkant van het pakket, waarbij het verzendlabel goed zichtbaar is
  • Een foto van het geopende pakket, waarbij de inhoud en de binnenverpakking IN het pakket goed zichtbaar zijn
  • Een foto van alle typen binnenverpakking die u aantreft in het pakket
  • Een foto van de gehele omvang van het artikel
  • Een detailfoto (close up) van de concrete schade aan het artikel

Graag verwijzen wij u naar het verpakkingsadvies van DPD. Hierin leest u hoe u als verzender het risico op beschadigingen kunt verkleinen.

Behandeling van uw claim

De medewerkers van de Backoffice nemen uw claim direct in behandeling (op werkdagen van 08.00 tot 16.30 uur). U kunt binnen twee werkdagen een eerste reactie verwachten. Zodra alle opgevraagde documenten binnen zijn, volgt de definitieve beslissing omtrent uw claim.

Afhandeling niet naar tevredenheid?

Wij doen er alles aan om uw claim zo snel mogelijk en natuurlijk naar uw tevredenheid op te lossen. Toch kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over onze reactie of de termijn waarbinnen u ons antwoord ontvangt. In dat geval kunt u contact opnemen met de Manager . Hij/Zij bekijkt uw claim dan nogmaals in detail en neemt, indien nodig, verdere stappen. Voegt u alsjeblieft wel het definitieve antwoord van de Employee Claims toe.

Tips en opmerkingen

Mogen wij u er nog op wijzen dat:
  • Niet alle goederen met CDS verstuurd mogen worden. Bijvoorbeeld breukgevoelige goederen zoals glas, aardewerk etc. zijn uitgesloten van verzending.
  • Vloeibare stoffen zoals schoonmaakmiddelen etc. in lekvrije zakken dienen te worden verpakt. Hierdoor worden, bij eventuele schade, mogelijke en onverhoopte reinigingskosten van de loods of de vrachtwagen beperkt.
  • Pakketten tot maximaal € 520 per pakket zijn verzekerd. Let u dus goed op dat u niet onderverzekerd bent.
  • Vergoeding uitsluitend plaatsvindt op basis van inkoopwaarde en exclusief BTW.
  • De standaard aanvullende CDS-verzekering van € 520 pas geldt vanaf de eerste scan binnen het CDS-systeem.
  • Pakketten die bij u worden afgehaald en die nog niet zijn binnengescand op een CDS-depot, op basis van de vastgestelde wettelijke bepalingen AVC/CMR (d.w.z. per gewicht) worden vergoed. De vergoeding van een pakket van 1 kilo is volgens deze bepalingen binnen landsgrenzen € 3,40 en grensoverschrijdend ongeveer € 9,82. Dit bedrag fluctueert volgens de dagbepaling van de SDR.
  • Bij afhalen van de pakketten de verzendlijsten of verzendlabels altijd dienen te worden afgetekend door de CDS-chauffeur. Hiermee heeft u een bewijs van de overdracht van de pakketten. Bekijk voor meer details onze algemene voorwaarden.